BioISI Research Seminar

Seed initiation in angiosperms: when hormones meet epigenetics

Videoconferência

Por Duarte Figueiredo (Max Planck Institute of Molecular Plant Physiology).

Seed formation in flowering plants starts with a double fertilization event where two paternal sperm cells fertilize the two maternal gametes, egg cell and central cell. This event leads to the formation of two fertilization products: the embryo, which forms the next generation; and the endosperm, which nourishes the embryo. These two structures are surrounded by a tissue of maternal sporophytic origin called the seed coat. In order for the seed to form, embryo, endosperm and seed coat have to communicate with each other and coordinate their development. In our lab we are interested in the mechanisms leading to the formation of the endosperm and of the seed coat, and how these two structures communicate with each other. Before fertilization, seed development is blocked by the Polycomb Repressive Complex 2 (PRC2), which deposits repressive H3K27me3 epigenetic marks. In the model species Arabidopsis thaliana, we showed that post-fertilization production of the phytohormone auxin lifts the PRC2 block and allows for the seed to start developing. Auxin is produced in the endosperm and is transported to the seed coat, in order to drive its development. Now, we know that a second class of phytohormones, brassinosteroids (BRs), are also important for seed coat and endosperm development. BRs are necessary for proper removal of H3K27me3 marks from the seed coat, and they non-cell autonomously control the development of the endosperm. So we now propose a model where auxin produced in the endosperm and BRs produced in the seed coat ensure growth coordination between these two stuctures. While these experiments were done in Arabidopsis, we are now testing if these mechanisms of seed initiation are conserved throughout the phylogeny. Indeed, our data indicates that seed initiation is linked to auxin production already in early diverging angiosperms, and likely even in gymnosperms. With this work, we aim to provide a framework to understand the mechanisms necessary to form a seed, which can be potentially exploited for crop improvement in the future.


Transmissão via Zoom.

11h30
BioISI - Instituto de Biossistemas e Ciências Integrativas
Título/data do curso, logótipos dos organizadores e nome da formadora

This course provides a thorough introduction to the most widely used methods of program evaluation, also known as impact assessment. 

CPS and RDNS Meetup, por Hans P. Reiser (Department of Computer Science, Reykjavík University, Iceland).

Talk @LASIGE, por Fernando Gallego Donoso (University of Malaga, Computational Intelligence in Biomedicine - ICB).
 

Título/data/local da iniciativa, sobre representação de plantas, aves e insetos

Comemorações do 30.º aniversário da VicenTuna - Tuna da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.

Cromeleque dos Almendres

Sessão no âmbito do ciclo de conversas "Aqui, no Universo", por Fábio Silva e Luís Tirapicos (moderação de Vânia Maia).

This 7th edition will once again gather specialists in the field of Combinatorial Optimization from several countries to present and discuss recent research work.

Título "Bolsas de Doutoramento Unite! ULisboa", logótipos das entidades promotoras e fotografia de jovem investigadora a utilizar um laptop na esplanada de um café

O 3.º concurso decorre até 30 de abril.

Título/data da iniciativa e fotografia de quatro pessoas segurando vasos com plantas

Venha aprender como cultivar um futuro urbano mais sustentável!

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Carlos Pires (Instituto Dom Luiz e Departamento de Engenharia Geográfica, Geofísica e Energia, Faculdade de Ciências, Universidade de Lisboa, Portugal).

Título/data do evento e fotografia da oradora

TWIN2PIPSA Expert Seminar, por Sophie Jackson (Yusuf Hamied Department of Chemistry, University of Cambridge).

Fotografia de utente a interagir com um médico através de teleconsulta

O workshop, organizado pela redeSAÚDE da ULisboa, pretende explorar de que forma tecnologias de base digital emergentes na área da saúde podem contribuir para o bem-estar e para a melhoria da prestação de cuidados de saúde.

Logótipos do programa, de Ciências ULisboa e do GAPsi

Programa de Intervenção de Carreira.

Estátua representativa da biodiversidade do planeta Terra

Seminários de Tese no âmbito do Doutoramento em Biologia e Ecologia das Alterações Globais.

O encontro reúne cientistas, profissionais e estudantes de diferentes áreas e regiões do país focados em desenvolver a investigação marinha, em linha com a Década da Ciência Oceânica para o Desenvolvimento Sustentável, proclamada pelas Nações Unidas (2021-2030).

Formação modular de 13 de abril a 11 de maio - produção em permacultura.

Logótipo da ação CLEANFOREST

Forests are exposed to multiple global change drivers, wich can constrain their ability to continue providing several ecosystem services (including climate change mitigation). Assessing responses - and underlined mechanisms -  at the whole ecosystem scale is paramount for a holistic understanding of forest response to global change.

Título e data do evento, inseridos em fotografia de cinco jovens em contexto de investigação

Pré-inscrições já disponíveis!

Logótipo do evento

Evento final do Projeto iSEA, com inscrições até 30 de abril.

Título e data do workshop

Workshop no âmbito da recente adesão da Universidade de Lisboa à CoARA - Coalition for Advancing Research Assessment.

Título do curso

Curso Avançado CEAUL / Gades Solutions.

Título e datas de candidatura do programa, sobre um padrão em tons de roxo e laranja

Submissão de candidaturas até 14 de maio.

Logótipo do LIP Summer Internship Program e fotografia de jovem investigador

Os estágios podem ter uma duração entre duas semanas e dois meses e realizam-se nos três polos do LIP - candidaturas até 15 de maio.

Os oradores plenários irão falar sobre a importância da interdisciplinaridade de forma acessível para todos, estando previstas palestras e apresentação de pósteres por alunos.

Logótipo do EVM 2024

Candidaturas até 15 de maio.

Um evento dirigido aos alunos do ensino secundário, consistindo numa palestra sobre a microscopia e em visitas aos laboratórios de microscopia/demonstrações experimentais simples.

Páginas